zondag 7 april 2013

Thinglink, wat is dat ook alweer?

In mijn favorietenlijst op twitter vond ik de tweet van André Manssen rondom Thinglink.
Ik moet zeggen dat ik het woord al vaker voorbij had zien komen maar deze keer ben ik er eens goed voor gaan zitten.
Eerst de altijd weer heldere uitleg van André doorgenomen en daarna diverse video's bekeken.
Het laat zich raden.... ja hoor, ik was om!
Thinglink is een ontzettend leuke tool om een praatplaat, afbeelding of mindmap te voorzien van allerlei interactieve links.
Nu zou je denken, hadden we dit dan nog niet?
Het antwoord is simpel, misschien wel,  maar deze tool is zo ontzettend gebruiksvriendelijk dat hij heel goed te gebruiken is in het basisonderwijs. Ook voor de minder begaafde ict'ers onder ons. ;-)
De mogelijkheden zijn enorm. Even een gratis account aanmaken en je kunt van start.
Je werkt op Thinglink online dus kun je op je gemak alles voorbereiden vanuit je luie stoel thuis.

In de onderbouw groepen kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld zelf een kant en klare Thinglink te maken .
Hierop kun je de kinderen vrij laten zoeken en zo allerlei filmpjes, spelletjes of werkbladen laten ontdekken.
Kijk op onderstaande link voor een leuke Thinglink rondom ons koningsgezin.

In de hogere groepen kan het tegemoet komen aan de diverse niveaus in je groep.
De links die je plaatst in de afbeelding kun je namelijk van een kleur of een icoon voorzien.
Zo kun je niveaus aanbrengen.
Bijvoorbeeld : "verplicht zijn de blauwe links, verdieping zijn de rode links?"
Omdat het zo gebruiksvriendelijk is kun je de leerlingen in de bovenbouw er ook mee aan de slag laten gaan om  bij een onderwerp van een vakgebied of een project zelf een Thinglink te maken of bijvoorbeeld die van de leerkracht aan te vullen.

Mogelijke opdracht bovenbouw:

  1. geef een plaat en laat ze links/content zoeken op het web.
  2. Geef een plaat met links en een paar lege links, laat ze die vullen met content.

Nogmaals de mogelijkheden zijn enorm.
Omdat ik zo enthousiast ben geworden ben ik natuurlijk meteen op mijn Yurls aan de slag gegaan en heb er een nieuwe pagina aan besteed.
Zie hieronder het resultaat! Neem even de tijd om de instructievideo's te bekijken en word dan ook enthousiast!!
Ik ga deze tool dan ook zeker als onderdeel toevoegen in mijn komende workshop "digibordinspiratie".






Geen opmerkingen:

Een reactie posten