dinsdag 21 mei 2013

De eindspurt! Zwaar of gezellig?

De meivakantie is weer achter de rug en heel onderwijzend Nederland maakt zich op voor de jaarlijkse eindspurt.
Het genieten van twee weken "vrij" in mei wordt ruimschoots gecompenseerd door het bikkelen in de laatste twee maanden van het schooljaar. Want wat komt er allemaal op je af?
Ik noem even wat dingetjes op.
Naast de sportdag, het schoolreisje, de juffen/meesterdag, en diverse afscheidsfeestjes van stagiaires of schoolverlaters natuurlijk ook de tweede reeks CITO-toetsen, de jaarverslagen, de rapporten, leerlingbesprekingen, IHP evaluaties, herindicatieverslagen (SO) en oudergesprekken.
Dan zijn er ook nog de methodes die toch nog afgerond moeten worden omdat we misschien door alle feestelijkheden en voorbereidingen van koningsdag, koningsspelen, enz. ze even hebben laten liggen zodat we kindvolgend en interactief bezig konden zijn met taal en rekenen.
Vergeet ik nog iets, ach natuurlijk, de leerlingen zijn er ook nog en zijn in dit stukje van het schooljaar eigenlijk ook best al wat meer uitgeblust en komen door alle dagen die anders dan anders zijn, niet echt helemaal lekker meer in het gewone onderwijsritme.
Voor kinderen die hier minder goed op reageren kan het voor beide partijen een zware periode zijn.

Toch kan ik hier melden dat ik deze periode ook vaak als een heel gezellige periode ervaar.
De groep heeft een bepaalde dynamiek gevormd en als het goed is heb je samen met je groep een fijne sfeer opgebouwd waarvan je nu kunt genieten en die teugels...die kun je ook af en toe wat laten vieren.
Het bijzondere van dit schooljaar voor mij is dat ik na ongeveer 10 jaar in groep 3  nu weer een oudste kleutergroep heb gehad.
Deze oudste kleuters  worden straks natuurlijk uitgezwaaid en officieel uit de kleuterbouw "gegooid". Een leuke mijlpaal om mee te maken waarbij ongetwijfeld wel wat emotie los zal komen.
Ik kijk er naar uit en zie er tegelijk ook tegenop.
Je bent gehecht geraakt aan je groep, je wilt ze blijven volgen, zou het volgend jaar goed komen?
Je collega's uit de vervolggroepen zijn er natuurlijk om die zorgen weg te nemen en die lieve snoetjes die je op de kennismakingsdag al mag verwelkomen beloven weer dat het ook volgend schooljaar een leuke, gezellige en mooie onderwijstijd gaat worden.

De eindspurt is elk jaar weer zwaar, vermoeiend maar zeer waardevol en erg gezellig.
Daarna een welverdiende vakantie en uitkijken naar je nieuwe groep waarmee je weer vol nieuwe ideeën en plannen gaat starten.

Bijna jammer van die zes weken vakantie die er dan weer tussen zitten :-)

Al mijn collega's in onderwijsland wens ik dan ook veel succes met de eindspurt, maak er iets moois van !

TIP: Zoek je nog wat ideetjes voor ontspanning of 5 minuten tussendoortjes: http://www.yurls.net/nl/page/729206#topboxes



1 opmerking: